
Driestroom: VG Hackathon 2018
Sanne heeft in onze samenwerking een zeer goede indruk achter gelaten. Niet alleen wist ze de juiste vragen te stellen…
Vrienden van Verandering
Bij het offerte-traject werd me gevraagd om mijn visie op implementeren binnen de innovatie-impuls.
Dit is mijn visie op het werken binnen de Innovatie Impuls Gehandicaptenzorg.
Heel af en toe wil ik de wereld laten weten dat ik ergens me begin (in plaats van dat het afgelopen is). En dat is nu. Ik ben heel blij en trots dat ik als adviseur een bijdrage mag gaan leveren aan de innovatie-impuls gehandicaptenzorg. Op grote schaal leren we de gehandicaptenzorg implementeren. En ik kom je helpen!
Mijn drijfveer is de innovation-need paradox:
de individuen in een systeem die het meest gebaat zijn bij een innovatief idee zijn in de regel de laatsten die er daadwerkelijk gebruik van zullen maken. (E. Rogers)
Ik geloof dat we met de innovatie-impuls deze paradox kunnen doorbreken en kwaliteit kunnen toevoegen aan het leven van de mensen die dit het hardst nodig hebben.
Dit zijn de uitgangspunten van waaruit ik altijd werk, waar je me altijd op aan mag spreken en waar ik in mijn werk geen concessies aan doe.
De context van een zorgorganisatie is dynamisch. Dit vraagt maatwerk en daarnaast een heldere aanpak. Allereerst is het van groot belang dat de organisatie leert inzien en inschatten dat implementeren tijd kost. Van de organisatie en álle betrokken mensen. Ten tweede is het van belang dat de organisatie kiest voor duurzame inzet van technologie zodat het blijvend kwaliteit toevoegt aan de levens van mensen. Om dat te kunnen borgen in de organisatie moeten de volgende punten in samenhang gerealiseerd worden. De (gekozen) technologische oplossing:
Implementeren gaat over mensen. Je kan de mooiste technologie ter wereld in handen hebben, maar die technologie wordt pas van waarde als mensen deze technologie gaan gebruiken. En dat gaan gebruiken gaat niet vanzelf, dat moet je leren.
Binnen de innovatie-impuls wordt op vier niveau’s geleerd:
Ik ondersteun leren door de leerstijlen van Kolb te hanteren. Dat doe ik door te coachen, samen te werken of voor te doen. Mijn doel is de mensen en de organisatie te leren om het zelf te doen. Dit faciliteer ik door met regelmaat te signaleren en reflecteren met de betrokken mensen. In reflectie zit namelijk het meeste leerrendement. Het resultaat van deze reflectie delen we met collega’s en onderzoekers van de innovatie-impuls.